Wiedza biznesowa, finansowa, ekonomiczna. Szukasz firmy szkoleniowej?

Tomasz Bata i rewolucja w branży obuwniczej

Urodzony w 1876 roku syn czeskiego szewca, Tomas Bata zrewolucjonizował branżę obuwniczą. Odszedł od rzemiosła, rozpoczynając produkcję butów na wielką skalę, metodami przemysłowymi. Bardzo szybko stwierdził bowiem, że ponad połowa ludzi na świecie chodzi boso, a spośród pozostałych tylko mała część jest dobrze obuta.

Tomas Bała opuścił dom rodzinny bardzo wcześnie – w wieku lat czternastu – w poszukiwaniu pracy. Jego imię złączyło się na stałe z przemysłem obuwniczym 24 sierpnia 1894 roku, gdy rozpoczął działalność w Zlinie na Morawach. Początkowo niczym się specjalnie nie wyróżniał, poza głębokim przekonaniem, że klient ma zawsze rację (co wówczas nie dla wszystkich było oczywiste).

Młody przedsiębiorca poświęcał się swojej firmie, lecz nie zaniedbywał życia prywatnego. W końcu 1911 roku poznał Marię Mencik, córkę pracownika wiedeńskiej Biblioteki Cesarskiej. Niebieskooka blondynka zmieniła tryb życia Tomasa. Jego „służbowe” wyjazdy do Wiednia stały się zbyt częste, by najbliżsi nie zorientowali się, jaki jest ich prawdziwy powód. Gdy Mencikowie zapytali proboszcza w Zlinie o młodego Bytę, dowiedzieli się, że ma silny charakter, prowadzi regularny tryb życia i ciężko pracuje. Jest trzeźwy i oszczędny, chociaż czasem ma niekonwencjonalne pomysły. Z pewnością między innymi te referencje doprowadziły do ślubu Marii i Tomasa w czerwcu 1912 roku. Dwa lata później urodził się ich jedyny syn, również Tomas.

Już w 1917 roku, gdy w całej Europie szalała pierwsza wojna światowa, produkcja zakładu Baty wzrosła do 2 milionów par butów. Firma prosperowała, podobnie jak całe otoczenie. Małe miasto Zlin zaczęło się rozwijać, powstawały nowe fabryki, a wraz z nimi nowe domy mieszkalne, szkoły, szpitale. Z drugiej strony, ten okres cechował brak stabilizacji w przemyśle. Szybki spadek wartości korony wpływał na obniżanie siły nabywczej ludności. Tomas Bata nieustannie myślał więc o zmniejszaniu kosztów. Wciągał do tego wszystkich pracowników, którzy zaakceptowali pomysł i sklepy Bata radziły sobie jakoś dzięki niższym cenom. Stało się to sukcesem firmy i dowiodło słuszności przyjętej strategii rozwoju.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.