Skandal, katastrofa, intryga

Czy zauważyłeś, że media informacyjne uwielbiają relacje z katastrof? Gdy tylko gdzieś zdarzy się pożar, powódź lub policyjny pościg za złodziejem, media natychmiast się tam zjawiają.

Skandale i katastrofy są tak łubiane przez media, ponieważ grają na emocjach widza. Ta sama zasada, choć na mniejszą skalę, obowiązuje podczas wywiadów. Gospodarz czasem wprowadza zamieszanie prowokacyjnym pytaniem.

Kontrowersje dobrze się sprzedają. Badacze odkryli, że widz, przerzucając kanały, zazwyczaj zatrzymuje się, by obejrzeć programy z ludźmi okazującymi silne emocje, szczególnie gdy są związane z konfliktem i sprzeciwem. Jest to jeden z powodów, dla których warto zaoferować udział eksperta o odmiennym zdaniu niż własne, zapraszając go do dyskusji.

Wiedząc, że kontrowersje dobrze się sprzedają, gospodarze programu lubią niekiedy przemycić trudne pytanie. Nie ma to nic wspólnego z ich nastawieniem wobec ciebie. Jest to po prostu taktyka pozwalająca utrzymać równowagę opinii i jednocześnie wzbudzić emocje. Udzielając wywiadu napastliwemu dziennikarzowi:

– nie musisz odpowiadać na pytanie w takiej formie, w jakiej zostało zadane,

– możesz taktycznie obejść trudny problem,

– zastanów się, jakie jest najgorsze pytanie, które możesz usłyszeć, i z wyprzedzeniem przećwicz odpowiedź,

– przeformuluj pytanie,

– miej przygotowane dane, by wzmocnić swoją wiarygodność.

Jednym z najlepszych sposobów przygotowania się do wywiadu jest taktyka stosowana przez Biały Dom przed konferencją prasową. Szef gabinetu jednego z poprzednich prezydentów prosił wszystkich pracowników administracji o podanie trzech najtrudniejszych łub najbardziej prowokacyjnych pytań, jakie reporterzy mogliby zadać. Następnie odczytywał je prezydentowi i razem opracowywali odpowiedzi, które przedstawiały prezydenta w dobrym świetle. Oczywiście odpowiedzi te zawierały wiele faktów, statystyk i dowodów, które wcześniej przygotowano.

Ponieważ nigdy nie można być całkowicie pewnym planów osoby pracującej w mediach, najlepiej jest przewidzieć najgorsze możliwe pytanie i przygotować informacje oraz dane statystyczne na poparcie swojej wypowiedzi. Nie należy również zakładać, że na każde pytanie trzeba odpowiedzieć, nie wychodząc poza to, czego ono dotyczy. Zamiast tego można wykorzystać je jako okazję do wygłoszenia opinii na ogólny temat.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *