Wiedza biznesowa, finansowa, ekonomiczna. Szukasz firmy szkoleniowej?

Prezentacja improwizowana – wady i zalety cz. II

Oto kilka wskazówek, w jaki sposób możemy poprawić skuteczność prezentacji improwizowanej i zminimalizować jej wady:

– przygotujmy dokładny, ale nie nazbyt szczegółowy zarys prezentacji, który pomoże nam ją uporządkować

– skupmy się na celu wystąpienia, aby nie odchodzić od tematu przewodniego ani nie poświęcać zbyt wiele czasu rozważaniom nad pojedynczymi kwestiami

– kontrolujmy czas trwania przemowy i ustalmy czas przeznaczony na omówienie poszczególnych kwestii. Podczas ćwiczeń możemy na marginesie prezentacji zapisywać, ile czasu zabiera wygłaszanie poszczególnych fragmentów. Potrzebny będzie zegarek i mocne postanowienie trzymania się ustalonego harmonogramu.

Podczas prezentacji improwizowanej powinniśmy stanąć w pewnej odległości od pulpitu. Nie trzeba być geniuszem, żeby wiedzieć, że im dalej stoimy, tym wygodniej będzie spoglądać do notatek. Taka pozycja pozwala ustawić twarz i brodę w przód i tylko wzrok kierować na notatki. Pamiętajmy, że możemy spoglądać na notatki tylko w środku zdania. Krótkie zdania postarajmy się zapamiętać w całości.

Oddalenie od pulpitu automatycznie ułatwia kontakt wzrokowy ze słuchaczami. Powinniśmy stanąć w odległości od 30 do 45 cm od pulpitu tak, abyśmy mogli swobodnie gestykulować i jednocześnie mieć pulpit w zasięgu ręki.

Czasem pulpit można regulować. Jeśli planujemy czytanie tekstu prezentacji, powinniśmy się postarać o pulpit z możliwością regulacji. Dotyczy to zwłaszcza osób wysokich. Pulpit powinien być ustawiony nieco poniżej mostka prezentera (trochę poniżej serca).

Zapewne czytelnicy zdążyli się już zorientować, że moim ulubionym rodzajem prezentacji jest właśnie prezentacja improwizowana. Bardzo ważny jest dla mnie bliski kontakt ze słuchaczami i naturalny sposób mówienia. Jednak w niektórych sytuacjach bardziej wskazane jest nauczenie się prezentacji na pamięć lub odczytanie jej z kartki. Prowadziłem kiedyś szkolenie z handlowcami, którzy nie byli pewni, kto wygłosi prezentację dla klienta. Wynikało to z problemów z ustaleniem daty prezentacji. W tej sytuacji prezentacja czytana była najlepszym wyjściem z sytuacji, ponieważ każdy handlowiec byłby w stanie ją zrobić dobrze, nie pomijając żadnego z ważnych punktów.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.